

כלים ועקרונות לתכנון רחובות מסחריים
אחד התהליכים הבולטים ביותר שקרו בתחום התכנון העירוני הוא קידום ועידוד בניית קניוני ענק ומרכזים מסחריים, במקביל להתרחקות ממסחר עירוני של רחובות מסחריים עם חנויות קטנות, "כמו של פעם".
הרחובות המסחריים בערים הוותיקות בישראל היו בעבר הלב הפועם של העיר, המקום בו נפגשו התושבים, קנו ובילו. לאורך שנים סבלו רחובות אלו מקיפאון והזנחה, אך לאחרונה מתקיימת מגמה של 'חזרה העירה' והרחוב המסחרי מהווה את הבסיס. רחוב מסחרי תוסס ומשגשג תורם לגיבוש ויצירת זהות עירונית, מהווה מוקד לפעילות חברתית, תרבותית וכלכלית, ומשלב מרכזיות ונגישות לפעילויות שונות כמו מסחר, תעסוקה, שירותים ציבוריים ועוד. יותר מכך, הרחוב המסחרי העירוני חשוב מכיוון שהוא תורם לכלכלה העירונית המקומית ובכך לרווחת התושבים על ידי עידוד עסקים קטנים ומקומיים וקנייה קרוב לבית תוך הליכה ברגל או נסיעה באופניים.
המושג 'עירוב שימושים' הפך לפרקטיקה תכנונית שמיושמת במקומות רבים ברחבי הארץ. בניינים בהם מסומנת חזית מסחרית בקומת הקרקע ומגדלים בעלי מסחר בקומות הראשונות הפכו להיות חיזיון נפוץ במערכת התכנון הישראלית. מנגד ישנם פרויקטים בהם קיימת חזית מסחרית אך הם אינם מצליחים.
תכנון רחובות מסחריים מורכב הרבה יותר מסימון חזית מסחרית בתכנית ויש צורך להבין את המאפיינים של רחובות מסחריים ואת האופן שבו מסחר עירוני מתקיים במפלס הרחוב. לצורך כך חקרנו ובדקנו רחובות מסחריים בישראל ואת המאפיינים הבסיסיים של רחוב מסחרי יציב ומקיים.
מצגת המחקר כפי שהוצגה באסיפה הכללית של מרחב מצורפת בקישור הבא: כלים ועקרונות לתכנון רחובות מסחריים
העיר הישראלית 2030 – קורס
כיצד תתמודד העיר הישראלית עם אתגרי המאה ה-21 ?איך נגור ונחיה בערים המצטופפות? כיצד יתפקד המרחב הציבורי?

כלים לעירוניות טובה
עירוניות מורכבת ממכלול מרכיבים וגורמים - חלקם פיסיים, חלקם חברתיים וחלקם רוחניים ותרבותיים. שילוב נכון בין הגורמים הללו תורם ליצירת

מורשת וזהות מקומית
לעיר יש מורשת טבעית ומאפייני זהות אשר התפתחו בה עם השנים והעניקו לה אופי וייחודיות השייכים רק לה. המורשת הטבעית

חיזוק מרכז העיר
בדרך-כלל מרכז העיר הוא האזור הוותיק ביותר שממנו התפתח והתפשט הישוב כולו. למרכז עיר חשיבות מכרעת ביכולת פיתוחה ושיקומה של

תהליכי תכנון משתפים
הציבור איננו גורם מפריע אלא להפך. רק שיתוף הציבור ובעלי העניין יאפשר את זירוז קידומן של התכניות והפיכתן למתאימות יותר

מבני ציבור, פארקים וגנים בוני עיר
מקומות ציבוריים, כגון פארק, גן, שדרה וכיכר מרכזית מצויים במרחק הליכה סביר מן התושבים והמבקרים הפוקדים את העיר ומתגוררים בה.

מגוון אפשרויות תנועה
נגישות לשירותים ולתעסוקה היא מרכיב חיוני ברווחתו של הפרט וביכולת השתכרותו. על העיר לאפשר מבחר של אמצעי תחבורה זמינים, נוחים

שילוב אוכלוסיות
עוצמתה של עיר היא בהטרוגניות והגיוון של תושביה ומבקריה. לכן, בבואנו לתכנן עיר, על התכנון עצמו להיות גם הוא מכוון

צפיפות ושימוש יעיל בקרקע
צפיפות עירונית וציבורית היא מרכיב הכרחי של עירוניות טובה, המאפשרת רחובות עירוניים תוססים ומיצוי ההזדמנויות הכלכליות, החברתיות והתרבותיות אשר אליהן

שימושים מעורבים ומגוונים
שימושים מעורבים ומרחקים קצרים ביניהם מאפשרים הקטנה של כמות הנסיעות בכלי רכב, צמצום התלות בכלי רכב ועידוד ההליכה ברגל.

רשת רחובות רציפה וצפופה
רשת רחובות צפופה הופכת את העיר למעודדת הליכה רגלית, מקטינה את הגודש של תחבורה ברחובות הראשיים ותורמת לבטיחות בדרכים.

רחובות לאנשים
הרחוב הוא המרחב הציבורי הבסיסי ביותר, הנפוץ ביותר והיסודי ביותר של העיר. כדי שירבו מפגשים בלתי אמצעיים בין בני אדם

המשמעות החברתית של בניית שכונות חדשות בפאתי הערים
ממצאי המחקר מאפשרים להבין טוב יותר את האופן שבו עצם ההקמה של שכונות חדשות משפיעה על תהליכים חברתיים, פיזיים וכלכליים

כלים ועקרונות לתכנון רחובות מסחריים
הרחובות המסחריים בערים הוותיקות בישראל היו בעבר הלב הפועם של העיר, המקום בו נפגשו התושבים, קנו ובילו. לאורך שנים סבלו

כי האדם הוא העיר
"כי האדם הוא העיר" זכה במקום הראשון בתחרות "להעיר - מתכננים ויוצרים עירוניות" של מנהל התכנון. התחרות עסקה בנושא עידוד העירוניות

כלים לעירוניות
כלים לעירוניות כלים לעירוניות עירוניות אינה נוצרת יש מאין. היא מצריכה תכנון קפדני וביצוע מתמשך וסבלני. במובנים רבים עיר היא

מנתח תחבורה לישראל
כלים לעירוניות מנתח תחבורה לישראל כלים קלים לתכנון והערכת תחבורה בישראל מנתח תחבורה לישראל הוא סט של 10 כלים לניתוח
