

"כי האדם הוא העיר"
כלי משתף לתכנון עירוני על בסיס מסלולים של אנשים במרחב העירוני
תכנון עירוני נעשה בד"כ באמצעות צוות רחב של אנשי מקצוע במבט מלמעלה, במה שמקובל לקרוא DOWN TOP. זהו מבט המציג צילום קרקעי של מצב רצוי בעתיד, מצב תכנוני רצוי שנבנה מחזון, מטרות, ניסיון הצוות המקצועי, כשרון הצוות, כלים מקצועיים, כללים וחוקים. תכנון מקצועי המעודד עירוניות נתמך בנוסף לכך באמצעות כלים מחקריים ולימוד מהניסיון המצטבר בארץ ובעולם מן הכלים המייצרים עירוניות טובה.
הכלי מציג גישה לתכנון המעודד עירוניות ומבוסס על החוויה האישית של האדם בעיר.
החוויה האישית במרחב הציבורי מחוללת עירוניות.
קראנו לעבודה "כי האדם הוא העיר" מתוך הבנה כי תכנון המגיע מתוך חוויה והתנסות אישית מייצר מרחבים עירוניים הנוצרים UP BOTOM במקום DOWN TOP ומשמש כלי נוסף לצוות המקצועי בבואו לתכנן מקטע עירוני. העבודה המוצגת כאן מציגה כלי תכנוני נוסף השונה מדרך התכנון הרווחת והמוכרת כיום, שילובו בתכנון המקצועי המקובל עשוי לייצר עירוניות במיטבה.
"כי האדם הוא העיר" זכה במקום הראשון בתחרות "להעיר - מתכננים ויוצרים עירוניות" של מנהל התכנון. התחרות עסקה בנושא עידוד העירוניות בישראל שמטרתה חיפוש דרכים לחיזוק העירוניות הישראלית.
הכלי התכנוני גובש בתהליך חשיבה קבוצתי של צוות עמותת "מרחב" ופעילים, כאשר בשלב הראשון גובש הרעיון ופותח המודל של הכלי התכנוני. בשלב השני של התהליך נבחר מקטע עירוני עליו יישמנו את הכלי.
לאחר הזכייה עמותת מרחב מקדמת את הכלי, מעבירה סדנאות לאנשי מקצוע והנוגעים בתחום במטרה להטמיע את השימוש בכלים לתכנון משתף ולחידוד והבנת החשיבות בשימוש המקצועי בהם.
ברצוננו להודות להדסה לב שהובילה ועמדה בראש צוות ההגשה, לאליזבט בורלא על פיתוח הישומון ולכל המתנדבים והפעילים שהיו חלק מזה.
קישור לפרויקט ההגשה המלא "כי האדם הוא העיר"
העיר הישראלית 2030 – קורס
כיצד תתמודד העיר הישראלית עם אתגרי המאה ה-21 ?איך נגור ונחיה בערים המצטופפות? כיצד יתפקד המרחב הציבורי?

כלים לעירוניות טובה
עירוניות מורכבת ממכלול מרכיבים וגורמים - חלקם פיסיים, חלקם חברתיים וחלקם רוחניים ותרבותיים. שילוב נכון בין הגורמים הללו תורם ליצירת

מורשת וזהות מקומית
לעיר יש מורשת טבעית ומאפייני זהות אשר התפתחו בה עם השנים והעניקו לה אופי וייחודיות השייכים רק לה. המורשת הטבעית

חיזוק מרכז העיר
בדרך-כלל מרכז העיר הוא האזור הוותיק ביותר שממנו התפתח והתפשט הישוב כולו. למרכז עיר חשיבות מכרעת ביכולת פיתוחה ושיקומה של

תהליכי תכנון משתפים
הציבור איננו גורם מפריע אלא להפך. רק שיתוף הציבור ובעלי העניין יאפשר את זירוז קידומן של התכניות והפיכתן למתאימות יותר

מבני ציבור, פארקים וגנים בוני עיר
מקומות ציבוריים, כגון פארק, גן, שדרה וכיכר מרכזית מצויים במרחק הליכה סביר מן התושבים והמבקרים הפוקדים את העיר ומתגוררים בה.

מגוון אפשרויות תנועה
נגישות לשירותים ולתעסוקה היא מרכיב חיוני ברווחתו של הפרט וביכולת השתכרותו. על העיר לאפשר מבחר של אמצעי תחבורה זמינים, נוחים

שילוב אוכלוסיות
עוצמתה של עיר היא בהטרוגניות והגיוון של תושביה ומבקריה. לכן, בבואנו לתכנן עיר, על התכנון עצמו להיות גם הוא מכוון

צפיפות ושימוש יעיל בקרקע
צפיפות עירונית וציבורית היא מרכיב הכרחי של עירוניות טובה, המאפשרת רחובות עירוניים תוססים ומיצוי ההזדמנויות הכלכליות, החברתיות והתרבותיות אשר אליהן

שימושים מעורבים ומגוונים
שימושים מעורבים ומרחקים קצרים ביניהם מאפשרים הקטנה של כמות הנסיעות בכלי רכב, צמצום התלות בכלי רכב ועידוד ההליכה ברגל.

רשת רחובות רציפה וצפופה
רשת רחובות צפופה הופכת את העיר למעודדת הליכה רגלית, מקטינה את הגודש של תחבורה ברחובות הראשיים ותורמת לבטיחות בדרכים.

רחובות לאנשים
הרחוב הוא המרחב הציבורי הבסיסי ביותר, הנפוץ ביותר והיסודי ביותר של העיר. כדי שירבו מפגשים בלתי אמצעיים בין בני אדם

המשמעות החברתית של בניית שכונות חדשות בפאתי הערים
ממצאי המחקר מאפשרים להבין טוב יותר את האופן שבו עצם ההקמה של שכונות חדשות משפיעה על תהליכים חברתיים, פיזיים וכלכליים

כלים ועקרונות לתכנון רחובות מסחריים
הרחובות המסחריים בערים הוותיקות בישראל היו בעבר הלב הפועם של העיר, המקום בו נפגשו התושבים, קנו ובילו. לאורך שנים סבלו

כי האדם הוא העיר
"כי האדם הוא העיר" זכה במקום הראשון בתחרות "להעיר - מתכננים ויוצרים עירוניות" של מנהל התכנון. התחרות עסקה בנושא עידוד העירוניות

כלים לעירוניות
כלים לעירוניות כלים לעירוניות עירוניות אינה נוצרת יש מאין. היא מצריכה תכנון קפדני וביצוע מתמשך וסבלני. במובנים רבים עיר היא

מנתח תחבורה לישראל
כלים לעירוניות מנתח תחבורה לישראל כלים קלים לתכנון והערכת תחבורה בישראל מנתח תחבורה לישראל הוא סט של 10 כלים לניתוח
