06/07/06  
 
 
סביבה
 
למי הרחובות ממריאים
 
מאת אסתר זנדברג
 
 
 
 
 הצעות לשיקום רחוב אבן גבירול בתל אביב (בתמונה הגדולה) ורחוב הרצל בנתניה. קדימות להולכי הרגל
    
d.0.0607.100.1.9.jpg d.0.0607.100.2.9.jpg
 
בערים חדשות וביישובים פרווריים אין רחובות עירוניים במובן המסורתי, אלא כבישים וצירי תנועה למעבר כלי רכב. הרחובות בערים הוותיקות חיים ברובם על זיכרונות העבר שלפני עידן המכוניות, הפירוור, המרכזים המסחריים שבשולי הערים, הקניונים, השכונות והמתחמים המסוגרים, או המחלפים המשוקעים החודרים עמוק יותר ויותר לתוך מרכזי הערים ומפוררים את המרקם העירוני. האם חוכמת הרחוב עדיין קיימת? האם הוא עדיין רלוונטי? או רק נוסטלגיה נאיווית?

לנוכח השאלות הללו ורבות אחרות, ובקריאה להחזיר את הרחוב לעיר ואת העירוניות לרחוב הוקמה לפני כשנתיים עמותת "מרחב" - התנועה לעירוניות מתחדשת בישראל. התנועה, שחברים בה אדריכלים, מתכנני ערים ואנשי אקדמיה בתחומים שונים, פועלת לחזק את הערים הקיימות ולמשוך תושבים למרכזי הערים, ומאמינה כי "רחובות העיר הם העורקים והוורידים שלאורכם מתרחשים וגועשים חיי העיר. ללא הרחובות העיר אינה יכולה להתקיים".

עקרונותיה של העירוניות המתחדשת יבואו לביטוי בתערוכה השנתית שיזמה העמותה ותיפתח היום במבנה ההיסטורי של תחנת הכוח רידינג א' בתל אביב. בתערוכה, "הרחובות שלנו", יוצגו פרויקטים ועבודות רעיוניות לחידוש פניהם של רחובות עירוניים באמצעים תכנונים הכוללים בין השאר מתן קדימות להולכי הרגל, הרחבת מדרכות והצרת נתיבי תנועה, נטיעת עצים, שיקום מבנים קיימים ועוד.

זוהי התערוכה השנתית השנייה של העמותה מאז ייסודה. מיקומה בתחנת הכוח שהוסבה לשימוש חדש אינו מקרי; הוא תואם את אחד העקרונות המרכזיים של התנועה - חידוש ומיחזור מבנים קיימים במקום בנייה חדשה. התערוכה הקודמת התקיימה בבאר שבע, עיר שהעירוניות נעקרת ממנה באלימות, והמשימה למצוא לה מרפא נראתה אבודה. הפעם העמותה לא הסתכנה בהרפתקנות אורבנית ובחרה להישאר קרוב לבית, בתל אביב, שבה הרחובות ממריאים גם בלי "התחדשות עירונית".

עשרות העבודות בתערוכה מתפרשות על פני ערים ויישובים בעלי אופי שונה. בחלקן אלה ערים בעלות אופי פרוורי מלכתחילה כמו הרצליה, כפר סבא או רמת השרון, שהתפתחו וגדלו והן מנסות להמציא לעצמן עירוניות עצמאית משלהן. ערים אחרות כמו חיפה וירושלים עושות מאמצים להחזיר את העירוניות שאבדה להן בתהליכי הפירוור שהן עצמן היו ועודן שותפות להן.

התערוכה מייצגת גישות שונות להגדרת המונחים התחדשות ועירוניות. הגבולות נמתחים בין הצעות לשיקום רחובות, טיילות או כיכרות קיימים - שיקום רחוב הרברט סמואל והפיאצה בחדרה, שיקום רחב הרצל בנתניה ופיתוח "טיילת הכנסיות" בכפר כנא - לבין פרויקטים של בנייה חדשה במרקמים קיימים, כמו מתחם מגורים ברחובות בארי-נהרדעא או מתחם סומייל בתל אביב, שמעלים סוגיות אורבניות ופוליטיות מורכבות.

כמו כן יוצגו בתערוכה מחקרים רעיוניים כמו זה שמנתח את הסיבות לחזותו הירודה של המרחב הציבורי, ופרויקטים עירוניים בתל אביב - פרויקט הרכבת הקלה על ידי חברת נת"ע, חזון העיר של עיריית תל אביב ופרויקט של תחבורה בימינו ובעתיד בשיתוף החברה להגנת הטבע. העבודות בתערוכה אינן עבודות מוזמנות והקריטריון להצגתן הן התאמה לעקרונות אמנת התנועה.

האמנה שתיחתם באופן רשמי בערב הפתיחה מציגה את מטרות התנועה. עיקרן: קידום ופיתוח הרמוני ובר קיימא של הסביבה הבנויה בישראל וחידוש העיר כ"סביבה מרובת שימושים ועתירת הזדמנויות המאפשרת איכות חיים ורמת חיים גבוהות". האמנה מתייחסת עוד לפיתוח מערכת תחבורה ציבורית המאפשרת גישה לצורכי היום-יום, עידוד שימוש יעיל במשאבים קיימים ומתחדשים, והקטנת העומס על הסביבה.

האמנה התגבשה בהשראת אמנות של תנועות דומות שהוקמו ב-20 השנים האחרונות בארצות הברית ובאירופה, ובהן הקונגרס לעירוניות חדשה האמריקאי (CNU) והקונגרס לעירוניות אירופית (CEU). התנועות הוקמו על ברכי משנתה של העיתונאית והסופרת ג'יין ג'ייקובס, שיצאה נגד מגמות מרכזיות והרסניות לתפישתה בתכנון הערים המודרני והטיפה במשך ארבעה עשורים מאז שנות ה-60 לחיי עיר במובן המסורתי שלהם, לשכונה, לרחוב ולחנות מעבר לפינה.

התנועות לעירוניות חדשה ומתחדשת ביססו לעצמן מעמד מרכזי בשיח התכנוני הבינלאומי העכשווי. בד בבד הן מעוררות לא מעט ביקורת. עקרונותיהן, כמו משנתה של ג'ייקובס בעצמה, נתפשות בחוגים חברתיים במידה רבה של צדק כתנועות שמרניות, הפועלות לטובת המגזרים המבוססים באוכלוסייה ומחזקות דווקא קיטוב חברתי וכלכלי. בחוגים מקצועיים רחבים עקרונות אלה נתפשים כאנכרוניסטיים, נאיוויים ובלתי כשירים להתמודדות עם המורכבות הדינמית של הערים והמגה-ערים בנות הזמן.

התערוכה תוצג במשך עשרה ימים. במסגרתה יתקימו ימי עיון שבהם יוצגו הפרויקטים על ידי המתכננים ויתקיימו רבי שיח בהשתתפות הקהל. התערוכה פתוחה ללא תשלום בשעות 17:00-21:00. סמוך לה משתרע בגודל אמיתי אחד הפרויקטים בתערוכה, מתחם נמל תל אביב, שמאפשר בחינה מקרוב של ההישגים וההסתיגויות מהתחדשות עירונית.