banner
היום השלישי
The Third Day
יום ג' 4/12/07
נדליק נר ראשון של חנוכה.
נציג בפניכם את פיתוח החלופות, ונמשיך בתכנון.
בלובי כניסה תיכון דנציגר,  19:00

לוח זמנים יומי
Daily Schedule


קריית שמונה - המצב הקיים
K8 current state
הצעות נבחרות בעיקבות
משוב של בעלי עניין
הצעה 1
הצעה 2

קווים מנחים
לשתי ההצעות
קווים מנחים 1
קווים מנחים 2

שאררט קריית שמונה יום ג' 4/12/2007

 לאחר שעות בודדות של שינה, קמנו לעוד יום מרגש של עשייה. גם היום יום יפה. נראה שבלילה ירד גשם והרחובות ועצים שטופים. בשעה 7:20 בבוקר צעדנו במעלה רחוב הירדן עד כביש 90. כפי שהכביש נראה היום הוא באמת כביש להעברת תנועה ולא "שדרות תל-חי", רחוב ראשי בעיר. לאחר כל מה ששמענו ביומיים האחרונים, שמנו יותר לב לכמות התנועה המזערית שעוברת בכביש בשעת שיא של הבוקר. לאחר ארוחת הבוקר, חיפשנו את דרכנו ברגל חזרה לרח' הירדן לאשכולות פיס. לא היה קל למצוא דרך מתאימה להולכי רגל לחצות בין בניני המגורים. למרות זאת, הלכנו מהר, דילגנו מעל שלוליות, ראינו חתולים עם תסרוקת מיוחדת לחתולי קריית שמונה (שיער פאנקי שנראה שהעמידו אותו עם ג'ל) והגענו בזמן לאשכולות פיס לעוד יום של עבודה.

 

הצוות נפגש לישיבת עבודה בהנחיית דרור גרשון, אדריכל, מיסד וחבר ועד מנהל  עמותת מרחב, מומחה בהנחיית תהליכי שיתוף ציבור. ראש העיר חיים ברביבאי, מנכ"ל העירייה דני קדוש ומהנדס העיר דוד טלביץ הצטרפו אלינו לדיון על התוצרים של הפגישה עם התושבים ובעלי העניין מיום שני בערב.

 

כל מנחה קבוצה מהערב הקודם מציג את הערות התושבים ובעלי העניין על  הפתרונות שהוצאו.

ג'ון קליסקי, אדריכל מארה"ב, סיפר שהקבוצה שלהם הייתה מורכבת בעיקר מבעלי עסקים קטנים כך שזווית הראיה שלהם הייתה מזווית של בעלי עסקים. הקבוצה הזו מצאה דברים שהם אהבו בכל תכנית אבל היו להם הערות בעיקר על חנייה וחוסר אפשרות להכניס מכוניות למרכז העיר. קבוצה זו לא התלהבה מעניין ועד בית משותף. לדעתו צריך להתרכז גם בדברים קטנים וברי ביצוע באופן מיידי.

 

הקבוצה של ניל פייטון, אדריכל מארה"ב,  כללה הרבה נוער ואנשים נוספים שכל הקונספט היה מאוד שונה להם. הקבוצה מאוד לא אהבה את התכנית "מכביש 90 לשדרת תל חי" מאחר והם בטוחים שזה יצור פקק תנועה גדול. הם היו בטוחים שאם הממשלה החליטה שצריך כביש 4 מסלולי הממשלה יודעת מה היא אומרת. הקבוצה דאגה גם מעסקים לאורך תל חי. הם חששו על גורל העסקים בפנים.

 

הקבוצה של עופר לרנר, גיאוגרף ומתכנן ערים, כללה סטודנטים מאיילים, עובדי מחלקת ההנדסה וסוחרים. קבוצה זו מאוד תומכת בטיפול כלשהוא בכביש 90. הקבוצה מודאגת מאפשרות המימון והמימוש.

 

דרור גרשון, אדריכל,  הנחה קבוצה מעורבת של סטודנטים, פנסיונרים, נוער מנועם וסוחרים. מאוד נראה לקבוצה תכנית פעולה שתקדם את התכנית. אהבו את רעיון העברת השוק לכיכר צה"ל, עניין הכיכרות. אגדת כביש 90 גורמת לדאגה גם בקבוצה זו. תכנון אזור אגד מאוד הדאיג את הקבוצה. הם רוצים לראות את אזור זה משתלב עם שאר התכניות.

 

דני קדוש, מנכ"ל העירייה, חושב שצריך ללכת על תכנית ישימה מה שיותר מהר, לכן רעיון תכנית "מה אפשר לעשות מחר בבוקר?" נראית לו ישימה. הוא מודאג משינויים לכביש 90 ולא מאמין שאפשר לעשות בו שינויים רבים. "שדרוג המרכז סביב מדרחוב וככרות" נראה לו ישים. בקשר לחברת ניהול, דני חושב שצריך לעשות חיבור עם העירייה.

 

דוד טלביץ, מהנדס העיר, התחבר מאוד לתכנית "שדרוג המרכז סביב מדרחוב וככרות". דוד חושב שתכנית "ריצ'רץ" מאוד בעייתית מאחר וקשה יהיה לטפל בחלק המזרחי לכביש 90 וכנ"ל גם תכנית "מכביש 90 לשדרות תל חי" בקשר למנהלת, דוד חושב קשה יהיה לחבר בין הסוחרים באזורים שונים של העיר.

 

חיים ברביבאי, ראש העיר, חושב שאם תכנית לא ישימה היא לא טובה. השקעה לעומת תפוקה. הבעיה בכיכר צה"ל היא שניתקו את הסוחרים מניהול הכיכר. יש צורך ממשי לחברת ניהול. אגד הוא שטח אדיר בתוך המרכז העירוני שגורם לבעיה גדולה. במקום זה צריך לחשוב מה עושים בו. התכנית שהיזם הגיש לא ישימה. צריך לראות איך בונים משהו במרכז העיר שלוקח בחשבון את המתחם זה. כל תכנית שעושים לכביש 90 אפשר להתחיל במתחם אגד.

אם התוצר של השאררט הוא כזה שמייד מתחילים לעבוד על היישום שלה, הכול יצליח. אם זו תהייה תכנית מגירה זה לא טוב.

ראש העיר נשאל על מגורים באזור המרכז לקשישים וצעירים. ישנם תכניות לבנות מגורים לקשישים באזור הדרומי ליד תנובה. המחשבה היא שהקשישים לא ירצו לגור במרכז מאחר והוא יותר רועש.

כשהמנהלת תקום, ראש העיר מבטיח שהעירייה תשים כסף במנהלת כדי לעזור בניהול. מי שצריך לנהל אזור מסחרי הם הסוחרים המקומיים על ידי מנהלת שלהם.

בקשר לתיירות, ישנם חמישה יזמים עם אישורי תכניות להקים מלונות בצפון מזרח העיר. ראש העיר מקווה שהשקט ישמר ושהמלונות יקומו. אם קריית שמונה תהייה מרכז בילוי יהיה אפשר לקדם את התיירות.

 

יהודה עירוני, יועץ עסקי שיווקי, חושב שההגדרה האסטרטגית של קריית שמונה כעיר אזורית, עיר של תיירות, עיר לצעירים וכו' מאוד חשובה להמשך.

 

דרור מספר שמחר יצטרפו לצוות אנשים שיעזרו לנו למתג את העיר.

 

ראש העיר עונה שהמטרה היא ליצור עוגן חברתי כלכלי ותיתן שרות לפריפריה מסביב ולא ההיפך.

 

דרור מזכיר שהפתרון הוא לא רק פיזי אלא גם כלכלי וחברתי.

 

מהדיון של הצוות ונציגי העירייה מתגבשים שני כיוונים להצעות. כיוון אחד המתבסס על תכנית "הריצ'רץ" עם נגיעות של תכנית "מכביש 90 לשדרת תל-חי" וכיוון שני המשלב בין תכנית "שדרוג המרכז סביב מדרכות וככרות" עם תכנית "המרכז" כאשר בשניהם  יש להכניס מימדים של כלכלה, חברה וסביבה.

 

הצוות התחלק לשתי קבוצות עבודה. בשתי הקבוצות התחילו בקריאה, ריכוז והתייחסות להערות והארות שהתושבים ובעלי העניין אמרו ורשמו על פתקים אתמול בערב.

 

במשך הבוקר הגיעו נציגים מתיאטרון מראה, מהאיילים והנדסאי אדריכלות ממכללת תל-חי. חדר העבודה נעשה צפוף כאשר האורחים הצטרפו אלינו, שמעו, העירו והצטרפו לעשייה המשותפת.

 

בשעה 13:00 עשינו הפסקת צהריים. היה קשה להוציא את הצוות מחדר העבודה כדי לרדת למטה לאכול. כולם אכלו מהר וחזרו למרתון התכנון.

 

ג'ון קליסקי הציג פרויקטים שהוא ביצע בשיתוף ציבור. אחד הפרויקטים היה לבדוק פרויקט של תחנת אוטובוס במרכז העיר משולב עם דיור לאוכלוסיה המבוגרת. הציעו תשע חלופות. לאחר שיתוף ציבור בפגישות איתם, החלופה הסופית כללה  מסחר, תחנת אוטובוס בקומת קרקע. חניה בקומת המרתף, ובקומות העליונות גן ילדים ודיור.

ג'ון מזכיר שאין פרויקטים בארה"ב ללא שיתוף ציבור ויש מספר דרכים לשתף את הציבור. החשיבות היא שהתהליך יהיה פתוח, שקוף ודמוקרטי.

 

דרור גרשון מזכיר שאנחנו רוצים להציג בערב שתי אלטרנטיבות וכן את תכנית הפעולה ועקרונות שיתאימו לשתי האלטרנטיבות התכנוניות ויהוו בסיס ליישום האלטרנטיבה שתבחר הערב.

 

אחר הצהריים תמי פרץ מהפורום האזרחי בקריית שמונה הביאה את מר גולדברג משותפות 2000 בהליפקס קנדה לראות את הפרויקט.

דרור גרשון ואנה הרץ הציגו בפניו את הפרויקט והצוות בעבודה. מר גולדברג מאוד התעניין והתפעל מכך שכל כך הרבה אנשי מקצוע וציבור מתנדבים כדי להרים את הפרויקט.

 

לקראת שעה 18:00 שתי ההצעות הנבחרות בעקבות משוב התושבים ובעלי העניין רקמו עור וגידים והפכו לתכניות אדריכליות ראשוניות מוכנות להצגה הערב. תאור ההצעות ותמונות של התכניות נכנסות למצגת. תכניות הפעולה שמטרתם תמיכה בשתי ההצעות גם הן מוכנות לפגישת הערב.

 

בו זמנית להכנות האחרונות, ביקר אותנו מר מארק גורביס מהפדרציה היהודית של ונקובר קנדה. עירית סולסי לקחה אותו תחת חסותה, סיפרה והציגה לו את הפרויקט.

 

פתחנו את מושב הערב עם התושבים ובעלי העניין עם הדלקת נר ראשון של חנוכה. אחד מתושבי העיר כיבד אותנו והדליק את הנר. אכלנו סופגניות טריות ושתינו יין לכבוד החג.

 

דרור גרשון נתן סקירה של התהליך עד לשלב זה והסביר שהערב יוצגו שתי אלטרנטיבות שנגזרו מחמשת ההצעות שהגיעו אליהם אתמול ושכללו את ההערות מהערב הקודם ושלאחר מכן יתחלקו שוב לקבוצות לעבוד על שתי ההצעות. המטרה היא להגיע לתכנית אחת נרחבת הכוללת את כל ההערות מהיום ושממנה הציבור יחליט על פרויקט אחד לתכנון מפורט וביצוע ראשוני.

 

יותם אביזוהר, מנכ"ל ישראל בשביל אופניים, נתן סקירה על היתרונות בתחבורת אופניים על ידי מצגת

 

עמוס יורן, אדירכל ומתכנן עיר ואזור, מומחה באקו-טכנולוגיות הציג תכנית פעולה תומכת על ידי המצגת "קווים מנחים להתחדשות ירוקה"

 

עפר לרנר, גיאוגרף ומתכנן ערים, הציג את ההצעה: "ריצ'רץ שדרות תל-חי"

 

מלי פולישוק, עו"ד ומדיניות ציבורית, הציגה את תכנית הפעולה החברתית בהתייחס להצעה השנייה "שדרוג המרכז סביב מדרחוב וכיכרות" אותה הציגה תמר דה לה זרדה, אדריכלית ומתכננת ערים. מצגת.

 

בסוף ההצגות התחלקנו לקבוצות ועבדנו על שתי ההצעות. בסוף התהליך בערב היום השלישי לשאררט, דרור גרשון הודה לכל המשתתפים על שיתוף פעולה מדהים והזכיר שמחר הצוות יעבד שוב את כל ההערות של כולם ויעבד תוכנית כוללת.

 





















































































































































MIU Logo
K8_s.jpg
K8charrette_sponsors4.jpg
K8charrette_sponsors5.jpg
K8charrette_sponsors8.jpg
K8charrette_sponsors1a.jpgK8charrette_sponsors1b.jpg
K8charrette_sponsors7a.jpgK8charrette_sponsors7b.jpg
K8charrette_sponsors2.jpg
K8charrette_sponsors3.jpg
K8charrette_sponsors6.jpg
mmi_logo.gif
logo_tovna.jpg


© 2006 Copyrights reserved to The "Movement For Israeli Urbanism".