banner
היום השני
The Second Day
יום ב' 3/12/07
בואו לראות את החלופות שתוכננו על פי הרעיונות שהעלנו ביום א', ונעבוד שיפורן יחדיו.
בלובי אשכולות פייס, 19:00

לוח זמנים יומי
Daily Schedule
הצעות מבוססות על
הרעיונות של בעלי עניין
הצעה 1
הצעה 2
הצעה 3
הצעה 4
הצעה 5

שאררט קריית שמונה יום ב' 3/12/2007

 קמנו בבוקר ליום יפה וצעדנו לבית קפה "גם קפה" בעיר לארוחת בוקר. עצם ההליכה הייתה מעוררת מחשבה על בעייתיות ההליכה בקריית שמונה. בית הקפה נמצא במרחק קצר מהצימר, אבל להגיע אליו יש צורך ללכת בדרך עקיפה מאוד ולחצות את כביש 90. משם להגיע בהליכה לאשכולות פייס, שגם הוא עקרונית לא רחוק, גם יש צורך ללכת בדרך יותר ארוכה ומסביב. אין שבילים שמחברים בין הכבישים הראשיים, ואין ספק שההליכה לא ידידותית לאנשים.

 הצוות נפגש לישיבת עבודה שבה דנו על הנקודות שהועלו בערב הקודם התחלקנו לקבוצות עבודה כדי להעלות רעיונות ראשוניים על סמך הנתונים שהתקבלו מהתושבים ובעלי העניין. 2 קבוצות עסקו בתכנית פעולה ו-3 קבוצות בתכנית פיזית.

 תוצרים:

קבוצה 1

הקונספט: משולש: עיר מחוז - מרכז תיירות – צעירים

יצירת ציר אורכי של מתחמי פעילות לאוכלוסייה מגוונת באוריינטציה סביבתית.

 
קבוצה 2

קונספט ראשון: לא לגעת בשדרות תל חי אלא לפתח ציר נוסף למכוניות (תיירות) על רחוב ארלוזורוב. ברחוב זה יש מסחר וקניונים. להשאיר את ציר הכיכרות כציר לאורכי רגל.

קונספט שני: להפוך את כביש 90 לשדרות תל חי ובינוי כרחוב עם שימושים מעורבים.

 
קבוצה 3

קונספט: יצירת רובע היסטורי ואזור שוק – הקמת חברת ניהול ומיתוג אקולוגי כבסיס לרובעים מסחריים נוספים.

 
קבוצה 4

קונספט: חיבור מזרח-מערב וצפון-דרום לסביבה וציר הליכה מרכזי כמפלס ביניים ש"שזורות" לאורכו פיאצות חניות ושיקום מבנים.

 
קבוצה 5

קונספט: שיפור ציר תל חי במרכז העיר כדי להבדילו מהסביבה על ידי עצים רבים, מעברים מצד לצד ומעין "שערי כניסה" לאורך הציר. ניהול אזור מסחרי ממערב לתל חי ופיתוח מגורים רוויים בצד המזרחי. פתיחת מבטים לנוף.


עירית סולסי: עכשיו אנחנו צריכים לראות איך מייצרים חמש אלטרנטיבות מאוד שונות. עד הערב צריך לצמצם ל-2.

אלבר אנדריא, מהנדס תנועה ותחבורה נתן סקירה על המצב הקיים של הכבישים, התנועה והחניה בעיר. ישנה בעיה של הירארכית הכבישים בעיר. יש כביש גדול – כביש 90 וכבישים קטנים שיוצאים ממנו. בעיית השתלבות. בכביש 90 מותר לנסוע 60 קמ"ש אבל בגלל המבנה שלו, נוסעים יותר מהר. אין עומס תנועה בציר זה. אין שבילי אופניים בעיר.

חניה:

 דרור גרשון דיבר על מתחם אגד. לפני שבוע היזם הציג את המתחם לוועדה כהגשה ראשונית. המתחם הזה יכול להרים או להפיל את המרכז. אנחנו חייבים להתייחס אל המתחם.

 
הצוות המקצועי עבד על הרעיונות שלהם בקבוצות שנוצרו בבוקר.

לאחר ארוחת הצהריים, ניל פייטון, אורח השאררט מלוס אנג'לס, נתן תאור של פרויקטים שנעשו בארה"ב בתהליך של  שאררט.

 
 
הקבוצות הציגו את העבודה שלהם מהבוקר:

 הצעה א'

בהתחלה הקונספט כלל טיפול בכביש הראשי, אבל מאחר וקבוצות אחרות מטפלות בכביש הראשי לא טיפלנו בו. ייצרנו טבעת תנועה ברחוב ארלוזורוב עם מסחר וחניות באמצע.

השקענו זמן בהרחבת הקונספט. ראינו שלחצות את הבלוק בין המרכז לשוק יהיה קשה, אבל מרחק ההליכה לכיכר צה"ל וחניה כ-300 מ'. התכנית כוללת כ- 300 מקומות חניה.

הצעה ב'

רעיונות ועקרונות לשדרת תל-חי – הפיכת שדרות תל חי לרחוב עירוני

  • הצרת המיסעות והכביש / ביטול דרך השרות.
  • עיבוי הבינוי בחזית הכביש והוספת שטחי/חזיתות מסחר.
  • פתיחת צמתים לתנועת רכב לחיבור לשכונות.
  • פתיחת מעברים להולכי רגל.
  • שינוי חתך הכביש.
  • פתיחת מעברים למתחם הכיכרות ורח' ארלוזורוב.
  • הכנסת מגורים למתחם ביחד עם מסחר במתחם אגד.
  • פיתוח נופי מאסיבי – גנים, שדרות, חזיתות ירוקות.

 
הצעה ג'

הרעיון המרכזי הוא שהצד המזרחי לשדרות תל חי יהיה מיועד למגורים (צעירים, מעונות סטודנטים) והאזור המערבי מיועד למסחר.

המעבר בין שני הצדדים יהיה על ידי מעברים כל 40-50 מטר.

בצד המערבי 4 אזורים שמשתלבים אחד עם השני על ידי ציר פנימי ירוק להולכי רגל ואופניים וכן ניתן להגיע לכל האזורים ברכב על שדרות תל חי.

  • אזור כיכר צה"ל – מרכז מוסדי / תרבותי
  • אזור בין כיכר צה"ל והשוק – מבנים עם חצרות קטנות לאומנים ("חוצות היוצר") וכו' בהמשך, באזור הקניונים / אגד / בית החייל עד השוק – אזור תיירותי עם כיכר החייל, מלונות, בתי קפה
  • באזור השוק להוסיף אלמנטים של פעילות של שווקים נוספים

ליצור מנהלת מרכז העיר.

 
הצעה ד'

הצעה זו היא הצעה אסטרטגית עם העקרונות הבאים:

  • רצף פעילויות (חדרים אורבאניים)
  • רצף נגישות (ללא מדרגות)
  • מסלול הליכה ואופניים (חוצה ומעגלי)
  • אזור ותיק שיתפקד ככלכלה מקומית (חנויות קטנות ובתי קפה – סוג אחר מהקניון)
  • הקמת מנהלת המרכז
  • גינות סביבתיות
  • אקולוגיה ומוזיאון חי

 

הצעה ה'

מה עושים מחר בבוקר במרכז הוותיק?

פתרונות פיזיים

  • יצירת פיאצות
  • מדרחוב במרכז וחניון בדפנות
  • צמחיה, עצים והצללה
  • שירותים ציבוריים מתוחזקים
  • שילוט – אחידות גראפית
  • עקרונות לשיפוץ חזיתות
  • פתיחה מסוימת של כיכר צה"ל לשד' תל חי
  • מעבר הולכי רגל משד' תל חי אל הרובע
  • פינות משחק וישיבה

 

ניהולי / שיווקי

  • נציגות בעלי עסקים – ועד בית משותף
  • שיווק משותף והתנהלות תפעולית משותפת
  • מיתוג
  • איגום משאבים (ביטחון, תחזוקה וניקיון)
  • כנס – לשתף את כלל הסוחרים
  • מקורות מימון – חברת ניהול

 
לאחר שכל קבוצה הציגה את ההצעה שלה וקיבלה עליה הערות, הצוות חזר לעבודה להכין את ההצעות לעומק כדי להכינם להצגה לתושבים ובעלי עניין בערב.

 
מושב הערב נפתח על ידי עירית סולסי, אדריכלית ויו"ר עמותת מרחב

התושבים ובעלי העניין הגיעו כדי לשמוע מהצוות את ההצעות שפיתחו במשך היום בהסתמך על הרעיונות והחלומות של התושבים ובעלי העניין. בערב זה הגיעו כ- 70 תושבים ובעלי עניין.

עירית פתחה את פגישת הערב על ידי תזכורת על מה שנאמר אתמול בערב ותארה את עבודת הצוות במשך היום כולו.

במשך היום עלו עוד דברים מהותיים על העיר קריית שמונה. עירית מזכירה לנו שהמנדט שלנו הוא מרכז העיר ומסבירה איך תהליך זה יכול ליצור גלים ובעקבותיו ייווצרו תהליכים נוספים בעיר. התקווה היא שתכניות נוספות בעיר יתוכננו בשיתוף הציבור מאחר והידע של הציבור על העיר שלהם גדול וחשוב.

התהליך של הערב הוסבר למשתתפים: כל צוות יציג את העבודה שעשה, כולם יתחלקו לשתי קבוצות כדי לתת את דעתם על ההצעות, ולבסוף כל קבוצה תבחר את האלטרנטיבה שהיא הכי אוהבת ותוסיף אליה פרטים שהם אוהבים מהאלטרנטיבות האחרות. המטרה היא לצאת בסוף הערב עם שתי אלטרנטיבות נבחרות שיכללו את כל מה שחשוב לכולם.

 

ג'ון קליסקי , אדריכל בעל משרד גדול בלוס אנג'לס וניסיון נרחב בעבודה בשאררט, אמר מספר מילים. הוא הודה על כך שהוזמן להשתתף בתהליך הזה. זו הפעם הראשונה שהוא מבקר בארץ ישראל וזוהי הרפתקה בשבילו.

ג'ון מספר שבארה"ב יש מסורת של 35 שנה של תכנון בשיתוף הציבור – שאררט. הוא עבד בתהליכים של שאררט שהיו מוצלחים וכאלו שלצערו היו כישלונות. מה שגורם לשאררט להיות מוצלח הם האנשים שמקבלים השראה מהתהליך וממשיכים אותו עד הסוף.

מבחינתו האישית הוא יביא איתו שלושה דברים חזרה הביתה:

  1. הוא יאכל סלט לארוחת בוקר במקום דונטס.
  2. הוא יביא את המסר לחברים ומשפחה שלו כמה מודרנית ומתקדמת ישראל וינסה להפריך את הדעות הקדומות שיש בארה"ב על ישראל.
  3. יביא איתו חזרה שיעור בארכיטקטורה מישראל. בזמן הקצר שהיה כאן הצליח לראות את העיר תל אביב והפיתוח העירוני שיש בעיר. הוא מייד ינצל זאת בעבודתו.

 

עירית שוב מודה לג'ון ואומרת לתושבי קריית שמונה שרק בזכותם ג'ון הגיע לארץ בפעם הראשונה.

 

עירית עוברת שוב על כל הדברים שתושבי קריית שמונה ובעלי העניין העלו אתמול בערב ואומרת שאת כולם הצוות הכניס להצעות שלהם. היא מזכירה שכל התכניות שיוצגו הן לתווך של שנים ובעצם מהווים תכנית אב שמתוכה נבחר, במשך השאררט, פרוייקט אחד לתכנון מפורט ובר ביצוע מיידי. הסיבה לעשות תכנון עקרוני נרחב הוא שכל שלב קטן שמגיע לביצוע ישתלב בתמונה הגדולה, כך שבסופו של דבר הכול יתאים אחד לשני.

 

 

הקבוצות הציגו את ההצעות שלהם מהיום השני לשאררט.

להלן הנקודות העיקריות:

 הצעה ראשונה: שדרוג המרכז סביב מדרחוב וכיכרות

  1. יצירת מרחב הולכי רגל על בסיס המעברים, החצרות והחניה במרכז הקיים.
  2. יצירת טבעת תנועה מקומית סביב המרכז לגישה וחניה.
  3. הוצאת רוב החניה מהמרכז להיקף.
  4. שימוש חוזר במבנים וחנויות קיימים וריקים.
  5. המשך המדרחוב כשלד לפיתוח חדש ב"תחנה המרכזית". 
הצעה שניה: הריצ'רץ'
ג'ון, דפנה, אלה, רבקה
הרקע
  • שדרות תל-חי - דרך ראשית המקשרת את הגליל העליון ומורדות החרמון עם חלקי המדינה האחרים.
  • שדרות תל-חי - מהווה דרך ראשית עוברת בלב העיר, חוצה אותו ומפרידה בין הפעילויות משני צידי הדרך.
  • הפעילות המסחרית לאורך הרחוב מצומצמת.
  • התנועה העוברת ברחוב איננה עוצרת בדרכה צפונה.
  • תפיסת התכנון
  • הפיכת רחוב שדרות תל-חי לציר פעילות אינטנסיבי, מחבר בין חלקי העיר.
  • פיתוח שימושי קרקע אינטנסיביים, משני צידי הדרך היוצרים חיבורים בין מזרח למערב ומחזירים את הרחוב לציבור הרחב.
  • יצירת מאפיינים ייחודיים לכל קטע לאורך הרחוב, שיהוו מנוף לפיתוח כלכלי חברתי.

 

עקרונות מנחים

  • שדרות תל-חי רחוב של האנשים, ובו מעברי חצייה, המאפשרים חצייה בטוחה של הרחוב, ע"י יצירת סביבה למיתון תנועת כלי רכב.
  • קריית שמונה עיר תיירותית, מהווה עורף אורבני לגליל העליון.
  • חיבור שני חלקי העיר, מזרח עם מערב.
  • הפיכת שדרות תל-חי לשדרה ירוקה עם זהות ייחודית.
  • יצירת תנאים לפיתוח הכלכלה המקומית: מסחר ושירותי תיירות.
  • שמירה על מבטים פתוחים אל הנוף משני צידי הרחוב.
  • פיתוח בשלבים, לאור ההיתכנות של כל פרויקט.
  • פיתוח מערכת ניהולית, עצמאית מבוססת על מעורבות קהילת הסוחרים, נותני השירותים, והמוסדות הציבוריים.

 

פירוט התכנית

  • תחום התכנון מתחלק לשישה חלקים שונים, נבדלים בתוכן הפעילויות ובשימושי הקרקע.
  • לכל קטע שלביות פיתוח משלו.
  • כל קטע מציג שימושי קרקע משני צידי הרחוב.

 1 - מתחם היסטורי 

  • המתחם ההיסטורי
  • המקום בו העיר התחילה,
  • מוזיאון המציג התפתחות העיר וציוני דרך לאורך שנים.
  • מגרש חניה לנכנסים לעיר ורוצים לנוע ברגל.

 2 – מרכז אזרחי תרבותי

  • בצד המערבי - מרכז אזרחי תרבותי
  • בצד המזרחי מעונות סטודנטים בבניה רווייה.
  • היכל התרבות מתרחב ומגדיל מגוון הפעילויות התרבותיות, על בסיס יומי: חוגי אומנות, מחול, מוסיקה, וכד'.
  • כיכר צה"ל  מטופחת, עם צמחייה ואזורים מוצלים.
  • הכיכר הופכת למוקד פעילות תרבותי מסחרי, עם בתי קפה, בו מבלים צעירי העיר וסטודנטים.
  • הכיכר נגישה מכל הכיוונים, ע"י צירי הולכי רגל מטופחים, מוארים ובטוחים.

  3 – חוצות היוצר

  • מרכז מסחרי המאופיין ע"י הפעילויות:
  • גלריות של אמנים מקומיים,
  • חנויות של דברי אומנות ועבודות יד,
  • דוכני אומנויות ועבודות יד בסופי שבוע,
  • מקום לפסטיבלים מפוזרים במרחבים הפתוחים.
  • בתי קפה ומסעדות.

4 – מרכז מסחרי תיירותי

  • בצד מזרחי של הרחוב – מגוון בתי מלון :
  • מלון אינטנסיבי,
  • מלונות בוטיק,
  • אכסניית נוער,
  • פעילות מסחרית אינטנסיבית של חנויות קטנות וייחודיות.
  • מסעדות ובתי קפה מזמינים עם שירות ברמה גבוהה.

5 – מרכז לדור הצעיר

  • מלון בית החייל,
  • פיאצת הצעירים: פאבים, קפיטריות, ודוכני אוכל,
  • מרכז פעילות לילדים: משחקים וספורט.
  • 6 – אזור השוק
  • שוק נודד,
  • שוק איכרים – לתוצרת החקלאית המקומית
  • שוק לדברי אמנות ועבודות יד,
  • שוק אקולוגי – למזון אורגני, לשירותים אקולוגיים, ולמוצרים לשמירה על איכות הסביבה.
  • פיזור דוכנים במרחב ויצירת פעילות שוק מעבר לגבולות שלו.

 

 

הצעה שלישית: מה אפשר לעשות מחר בבוקר?

תכנית פעולה

  1. הקמת נציגות בעלי המקום ("ועד בית משותף")

הצגת מועמדות – בחירות - התכנסות ופעילות

  1. מ"ועד" ל"חברת ניהול" מקומית
  2. מטרות ופעילות ה"ועד"
    • שיווק משותף: קופונים, עיתון, מפה...
    • תפעול – קרטונים, פריקה וטעינה...
    • מיתוג למרכז – שם, לוגו, סלוגן
    • איגום משאבים – תחזוקה, ניקיון, שיטור
    • פקידה לריכוז הפעילות
    • דמי השתתפות
    • כנס
  3. מקורות מימון לחברת הניהול: פעילות, השתתפות עצמית, חלק מארנונה, דמי חניה, פרסום

תכנון רעיוני פיזי תומך לעסקים

  1. התחלת הנעת התהליך במרכז הוותיק כחלק ראשוני
  2. תכנון כמערכת פיאצות
    • אפיון ייחודי לכל פיאצה
    • יצור חזיתות אחידות
    • פתיחה ובניה נוספת של חזיתות
    • תוספת של אבזור לפיאצה – פינות ישיבה, מתקני משחקים וכו'
  3. "מדרחוב" המחבר בין הפיאצות
  4. אנו רואים את המקום שלא מאפשר כניסה לכלי רכב כיתרון
  5. צמחיה, עצים והצללה.
  6. שירותים ציבוריים
  7. חיזוק המעברים משדרות תל חי למרכז הוותיק
  8. שילוט הכוונה הוריה והסבר אחיד וממותג
  9. חניונים במעטפת
  10. שיתוף של תיאטרון מראה והיכל התרבות בפעילות חוץ
  11. פעילות עסקית בסופי שבוע של מרכזי קניות והסעדה על שדרות תל חי.

  

הצעה רביעית: "המרכז" – מתחם ירוק לעסקים ולבילוי באווירה קהילתית

  1. מדרחוב
  2. חניה מחוץ למתחם
  3. ריבוי ושדרוג עסקים מקומיים
  4. בתי קפה ואוכל ביתי
  5. מעברים מוארים
  6. מקומות מקורים למפגשים
  7. מרחבי פעילות עסקית וקהילתית
  8. מנהלת משותפת מנוהלת ע"י נציגים של: בית המסחר, גורמים קהילתיים ועירייה.
    • שיווק "המרכז"
    • שמירה ואבטחה
    • ניהול פעילויות
    • ניקיון כולל שירותים
    • פיתוח

התחדשות עירונית ירוקה

  1. שדרוג אקולוגי של בניינים קיימים
  2. טיפול ירוק למרחבים פתוחים
  3. מגרשי חניה ירוקים
  4.  גינות קהילתיות
  5. השבת מים אפורים, גשמים ומזגנים
  6. מסלולי אופניים
  7. טיילת הליכה
  8. מתקני ספורט
  9. ניצול אנרגיה סולרית לתאורת רחוב
  10. חיבור המרכז לפארק הזהב

 
הצעה חמישית: מכביש 90 לשדרות תל-חי

  1. הצרת המיסעות והכביש, ביטול דרך השרות והוספת חניות בצידי הדרך.
  2. עיבוי הבינוי בחזית הכביש והוספת שטחי חזית/מסחר.
  3. פתיחת צמתים לתנועת רכב לחיבור לשכונות ופתיחת מעברים להולכי רגל ורוכבי אופניים ממזרח למערב ומצפון לדרום.
  4. שינוי חתך הכביש מכביש ארצי לכביש מאסף מקומי.
  5. הרחבת ופתיחת מעברים למתחם הכיכרות ורח' ארלוזורוב.
  6. הכנסת מגורים למתחם – לאוכלוסיה צעירה ולאוכלוסיית המבוגרים והקשישים.

 

 

התחלקנו לשתי קבוצות וכל קבוצה עברה על כל ההצעות והעירה הרבה הערות והארות. לאחר שסיימנו לעבור על ההצעות, התברר לנו שכולם אהבו חלקים מכל הצעה, אבל אין הצעה אחת בכל קבוצה שנבחרה. לכן אי אפשר היה להצביע על ההצעות והוחלט שבבוקר הצוות ישב ויעבד את כל המידע ויאחד את ההצעות לשתי אלטרנטיבות.































































































































































MIU Logo
K8_s.jpg
K8charrette_sponsors4.jpg
K8charrette_sponsors5.jpg
K8charrette_sponsors8.jpg
K8charrette_sponsors1a.jpgK8charrette_sponsors1b.jpg
K8charrette_sponsors7a.jpgK8charrette_sponsors7b.jpg
K8charrette_sponsors2.jpg
K8charrette_sponsors3.jpg
K8charrette_sponsors6.jpg
mmi_logo.gif
logo_tovna.jpg


© 2006 Copyrights reserved to The "Movement For Israeli Urbanism".